اسلام و قانون ارث و مهریه
ریحانه
زن و خانواده
درباره وبلاگ


زمانه ی عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند نه امام حاضر را میدانی چرا امام ِگـذشـته را هرگـونه بخواهند تفسیرمی کنند اما امام ِحاضر را باید فرمان ببرند و کوفیان عاشـورا را اینگـونه رقم زدند نکند ماهم ...



نويسندگان
ریحانه

آخرین مطالب


 
پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 9:57 :: نويسنده : ریحانه


ارث زن و مرد

خداوند در قرآن کریم ارث مرد را دو برابر زن قرار داده  است.

برخی این اشکال را به اسلام می گیرند که اسلام با این قانون  تساوی حقوق زن و مرد را رعایت نکرده . و انسانیت او را تنزل داده .

 

پاسخ :اسلام قائل به تساوی حقوق زن و مرد است اما تساوی در بعد انسانی نه بعد

جنسیتی، که غرببی ها آن  را مطرح می کنند . درواقع اسلام حقوق و تکالیف زن و مرد را با توجه به تفاوت های طبیعی آنها وضع کرده است وگرنه اگر بدون در نظر گرفتن این تفاوتها برای آنها حقوق و تکالیف وضع کند ، اینجا می توان گفت که بی عدالیتی کرده است.

 همچنین در اسلام یکسانی حقوق زن مرد  مطرح است نه یکنواختی .

خداوند براساس علم و حکمت خود و با توجه به شناختی از مخلوقات  خود دارد  این قوانین را وضع کرده است ، خداوند بیش از هرکسی خیر و صلاح بندگانش را نه در کوتاه مدت بلکه در دراز مدت می خواهد.

 از طرفی این قانون استثنائاتی هم دارد  که بر اساس آن زنان بیش از مردان ارث می برند از جمله :

1.      هنگامی  که فردی بمیرد و وراث او یک دختر و  یک پدر باشد . در این اینجا دختر میت یک دوم سهم می برد در حالی که پدر میت یک ششم سهم دارد.

2.      اگر فردی بمیرد و هیچ وارثی جز نوه ها نداشته باشد اگر نوه پسری دختر باشد دو برابر نوه دختری اگر پسر باشد ارث می برد .

3.      جد و جده مادری در ارث یکسان می باشند .

4.      زمانی که میت دارای چند برادر و خواهر مادری باشد ، اینجا برادر و خواهر به تساوی ارث می بند .

5.      و ... . (حقوق زنان ، برابری یا نا برابری ،ص80)

در مواردی هم که مردان دو برابر زنان ارث می برند نمی تون گفت که بی عدالتی شده .

اگر مردان دو برابر زنان ارث می برند تکالیفشان هم بیشتر است ، زیرا نفقه یعنی هزینه ی خوراک ، پوشاک، بهداشت و درمان  همسر تا پایان عمر و نفقه ی فرزندان تا سن خودکفایی به عهده ی مرد است و مرد مکلف به پرداخت آن است . در حالی که سهم زن به طور مطلق متعلق به خود اوست و وی هیچ مسؤولیت و وظیفه ای در قبال  تأمین مایحتاج همسر و فرزندان خویش ندارد. بر خلاف جوامع غربی که زن مکلف است همانند مرد نصف مخارج خانواده  را تأمین کند بدون در نظر گرفتن  ضعف توانایی فیزیکی او در مقایسه با مردان .

اینهایی که امروز می آیند و جار می زنند ، تفاوت ارث زن و مرد مسلمان را بهانه می کنند و می گویند  انسانیت زن تنزل داده شده . اگر تا ریخشان را بررسی کنید می بیند دیر زمانی نیست که در قانونشان چیزی به نام ارث زن وارد شده ، اینان در گذشته نه تنها برای زن هیچ ارثی قائل نبودند بلکه خود زن را هم جزء اموال به ارث می دادند  یعنی هیچ ارزش انسانی برای زن قائل نبودند .

" تفاوت اساسی و جوهری  بین سنت اسلام در مورد ارث با سایر سنت ها در غرض و هدف وجود دارد . در اسلام غرض از قانون ارث این است که دنیا به سامان شود و غرض از سایر  سنت ها این است که اشخاص به خواسته هاشان برسند ."( زن در قرآن ،علامه طباطبایی،ص 480)

مهریه :

( و مهر زنان را به عنوان هدیه ای از روی طیب خاطر به ایشان بدهید؛ و اگر به میل خودشان چیزی از آن را به شما وا گذاشتند آن را حلال و گوارا بخو رید.. نساء، آیه 4)

در متن عربی آ یه صدقه به معنای مهریه و نحله به معنای هدیه می باشد .

برای بررسی مهریه ابتدا باید آنچه را که اسلام  فرموده با آنچه را که امروزه در فرهنگ جاری ما به اشتباه جای گرفته را از یکدیگر تفکیک کرد.

 خداوند در قرآن کریم از مهریه به عنوان صدقه و نحله یاد کرده است . یعنی هدیه  و مهریه دادن مرد به زن را وسیله ای برای بیان نیت پاک و راستین بودن علاقه  مرد به زن قرار داده است . یعنی  با وضع قانونی به عنوان مهریه قصد تحقیر و قیمت گذاری برای زن را نداشته است. زیرا ما در تاریخ اسلام زنان زیادی را داریم که از نظر ارزش ودرجات معنوی حتی از خیلی مردها هم بالاتر بوده اند اما مهریه شان اندک بوده.اگر اسلام قصد  قیمت گذاری زن را داشته  بود باید در مورد میزان مهریه می گفت هر چی بیشتر بهتر ، در حالی که ما در برخی روایات داریم که مهریه کم زن را از حسنات زن و مهریه زیاد را شوم دانسته اند .

زیاد قرار دادن مهریه به خودی خود بد نیت البته به شرط اینکه سایر شرایط همچون تمکن مالی مرد و ... در آن رعایت شده باشد و همچنین باعث بنیان نهادن یک فرهنگ غلط در جامعه نشود .

 شاید بتوان شوم عنوان شدن مهریه زیاد را دراین دانست که ممکن است موجب طمع زن شده و همین دست آویزی برای از هم پاشیدن خانواده شود.

البته این ایرادی که به اسلام می گیرند و میگویند که مهریه قیمت گذاری زن و تحقیر انسانیت اوست،  همانطور که گفته شد به اصل اسلام  ناب وارد نیست ، اما شاید بتوان آن را به برخی فرهنگ های غلط باب شده در جامعه وارد دانست، در واقع خود بانوان با قرار دادن مهریه های سنگین ، نامعقول و بدون پشتوانه باعث ایجاد این تفکر غلط در ذهن کوردلان شده اند و شأن و ارزش محبوب ترین بنیان اسلام یعنی خانواده را زیر سؤال برده اند و اساس خانواده را  در خرج تراشی و مهریه های  سنگین خلاصه کرده اند .

 وگرنه آنچه اسلام عزیز گفته است اگر در جامعه عملی شود چیزی جز خیر و سعادت زن ومرد و در یک کلام بشر این خلیفه خدا در آن نیست .

 بررسی میزان تأثیر مهریه در خوشبخی و بدبختی زنان در زندگی مشترک.

Ø     یک زن مهریه اش را کم قرار می دهد و در زندگی خوشبخت می شود

Ø     یک زن مهریه اش را کم قرار می دهد و زندگی خوبی ندارد.

Ø     یک زن مهریه اش را زیاد قرار می دهد و خوشبخت می شود

Ø      یک زن مهریه اش را زیاد قرار می دهد و زندگی  خوبی ندارد .

نتیجه : رابطه مهریه با خوشبختی و بد بختی در زندگی یک رابطه نسبی است .

به طور کلی آنچه عامل خوشبختی  یا بدبختی در زندگی می شود مقدار مهریه نیست  بلکه این بستگی به میزان صداقت ،رعایت حقوق یکدیگر، انجام تکالیف طرفین در قبال یکدیگر و .. دارد، نه کم و زیاد بودن مهریه . و گرنه  همان طور که گفته  شد مهریه نقشی جز بیان  صداقت و راستین بودن علاقه مرد به زن ندارد، که البته این قانون از برکات اسلام است .




 


نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت10:09---21 ارديبهشت 1391
سلام وب جالبی داری اگه خواستی به من هم سری بزن
نظرت یادت نره
منتظرتم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: